"אם לא הטיפול הזה, אני לא יודע איפה הייתי" – דיון מיוחד בכנסת

דיון מיוחד בשדולה לבריאות הנפש: "חוזר מנכ"ל משרד הבריאות מונע מאנשים עם קונפליקטים בשל נטייתם המינית לקבל סיוע מגורמי מקצוע"

ב30.5.22 התקיים דיון מיוחד בשדולה לבריאות הנפש בראשותה של ח"כ מיכל וולדיגר בנושא חוזר מנכ"ל משרד הבריאות שפורסם בחודש מרץ האחרון ובו איסור מוחלט על קיומם של "טיפולי המרה". בעצם הפרסום שלו, אסר מנכ"ל משרד הבריאות על פסיכולוגים להעניק טיפול לגברים ונשים בעלי נטיה מינית, המעוניינים לקבל סיוע, עזרה וטיפול לקבל אותם.

בתחילת הדיון, אמרה ח"כ מיכל וולדיגר: "אנחנו כאן כדי לברר האם חוזר המנכ"ל מחריג ואוסר רק על אותם טיפולי המרה שברור שאין להם שום מקום או לגיטימציה, או שהוא מרחיב את היריעה, ומאפשר כל טיפול פסיכולוגי מקובל שנועד לטפל במצוקות ובסבל שחווה אדם בשל נטייתו המינית. זה לא המקום לדיון האם אפשר או אי אפשר לשנות את נטייתו המינית של אדם. אנחנו כאן כדי לברר האם החוזר הזה גורע ומונע מהפונים לקבל טיפול בעניין נטייתם המינית".

ח"כ עידית סילמן: "מכיוון שזה חוזר מנכ"ל שיצא על ידי משרד הבריאות, אין שום סיבה או היגיון שאנשי משרד הבריאות לא יגיעו לדיון הזה. לאור פניות, נקיים דיון בועדת הבריאות כדי להבין מה כוונתו של חוזר המנכ"ל. אני מתכוונת להזמין אליו נציגים של משרד הבריאות, משרד המשפטים, וכל הגורמים הנוגעים בדבר. נרצה להבין מאותם אנשים שכתבו את הדברים, למה הם בדיוק התכוונו".

צבי פישל, יו"ר המועצה הלאומית לבריאות הנפש הציג נתונים שמלמדים על הזווית הפסיכיאטרית של נטייתם המינית של גברים ונשים.

יונתן ברנסקי, ממייסדי עמותת חוסן והמנחה המקצועי שלה: "אנחנו לא באנו להילחם, באנו לטפל ולסייע. לא יצאנו נגד מישהו שהחליט שהוא הומוסקסואל, אלא אני רוצה לתת את המקום לאותו בן אדם שאומר "תן לי לבחור". לצערי המצב הוא הפוך, היום אתה צריך להתנצל אם אתה עוזר לבן אדם ללכת לכיוון השני. יש צביעות בזה שיש היום טיפולים הורמונליים בדרך לשינוי מין ועל זה לא צועקים".

זה ידוע במחקר שאוריינטציה מינית משתנה

חגי מלר: "המטופל בא עם עולם שלם שמתנגש לו עם הנטיה המינית שלו. חוזר המנכ"ל אומר שאם מישהו מגיע על מנת לעבור את התהליך של השינוי אתה צריך להגיד לו – 'זה לא מחלה'. המטפל לא אומר לאנשים "זו הדרך", אלא, המטפל אמור לשאול את השאלות והמטופל נותן את התשובות. זה ידוע במחקר שאוריינטציה מינית משתנה, גם בלי טיפול. חוזר המנכ"ל משאיר את המרחב לא לאנשי מקצוע ופסיכולוגים, אלא רק לשרלטנים. מעטים המטפלים שנותנים מרחב לתהליכי שינוי אובייקטיבים לפי כל מטופל".

ח"כ שמחה רוטמן: "הדיונים האלו הפכו להיות סוגיות פוליטיות. אם רוצים להסתכל עליהם ולהפוך אותם לפוליטיים זה כיוון חשיבה לא נכון. בשם תפיסות ועמדות פוליטיות שאין בינן לבין טובתו של הפרט דבר וחצי דבר, יש כל מיני דברים שאסור לדבר עליהם ואסור לחשוב מה מועיל לפרט. האיזון בין הפרט לבין הכלל הוא עדין מאד. חוזר מנכ"ל משרד הבריאות משרת את השר שלו.

ח"כ אופיר סופר: "כל הליברליות וכל החופש איבדו את עצמם לדעת כשמדובר בניסיון של אדם לנסות לטפל במשהו שנראה לו לא טבעי. שר הבריאות ממשיך בפעילות האגריסיבת שלו, כפי שעשה גם לפני התפקיד הנוכחי שלו, וכעת הוא עושה את זה גם בלי צורך בחקיקה. אנחנו צריכים לשנות את החשיבה בעניין הזה. ככל שהפרוגרסיביות תוקפת אותנו, אנחנו מבינים שאנחנו נמצאים במסלול לא טוב".

ד"ר מאיר סיידלר: "באקדמיה מפחדים וחוששים. אנחנו צריכים לייצר מרחב בטוח לאנשים שחושבים אחרת ושיש להם שאלות.

אני חושב שהשדולה הזאת היא התחלה ראויה לייצר מרחב בטוח לאנשים שהרבה יותר קשה להם לספר את סיפורם, שיש להם נטיה אבל הם התחתנו והם לא יספרו את זה. אי אאפשר להתכחש לזה שיש פה בעיה אובייקטיבית. צריך לשמוע גם אותם. למה לא מנסים להתאים את הנפש לגוף? למה חייבים ללכת על התאמת הגוף לנפש?".

המתמודדים נחשפים

במהלך הדיון השתתפו גם גברים שקיבלו סיוע מקצועי בעקבות נטייתם המינית, והם שיתפו את הנוכחים בסיפורם האישי:

יוסי (שם בדוי): "בגיל 19 יצאתי מהארון. חייתי שש שנים במצב שטוב לי וזו הזהות שלי. עליתי לארץ בגיל 25 ופגשתי את היהדות, לפני זה לא היתה לי היכרות איתה. היה לי קונפליקט, בין הזהות האישית שלי לבין הזהות הדתית.

אחרי כמה שנים של קושי, הלכתי לטיפול סטנדרטי ובדקתי אם אפשר לפתוח פתח עבורי לתפקד וליהנות כאבא לילדים ונשוי לאישה. התהליך היה ארוך ואחרי כמה שנים התחתנתי ויש לי ילדים.

כיום, גם אם יש לי משיכה לגברים, אני יודע עם עצמי לטפל בזה אבל זה רק בזכות הטיפול שקיבלתי. אבל האמירה שאם יש לך נטייה אתה צריך לקבל את זה בלי לטפל בזה היא לא נכונה".

שלום (שם בדוי): "אף פעם לא נתנו לנו במה לדבר, ואני מאד מתרגש. למדתי בכיתה י"ב בפנימיה, היו לי הרבה לילות בלי שינה, ועם הזמן גם סמים. הרבה עצב וכעס כלפי מי שאני. אף פעם לא קראו לי מתמודד, אלא הומו. היום אני יודע לשים את האצבע על הרבה דברים שגורמים לנטיה המינית שלי לצוף.

אחרי עבודה אישית של כמה שנים, אני בוחר לחיות אחרת, ולהתחתן עם אישה, בלי שמכתיבים לי לפי מה אני צריך לחיות.

בתקופת הצבא כשלא הייתי בטיפול המצב הנפשי שלי היה ממש רע. כל חוזר מנכ"ל או חוק שיגביל אותי להיות מטופל, יכול להגביל אותי ברצון שלי לחיות לפי איך שאני רוצה".

רועי (שם בדוי): "אני חוויתי שינוי מאד טוב בטיפול, באישיות שלי, ובאיך שאני תופס את עצמי. בעקבות הטיפול אני נמשך לנשים ולא רק לגברים. תמיד אומרים שאין אנשים שהצליחו בטיפול, אז הנה אני פה, גם בשביל חברים שלי שאין להם את האומץ להיות כאן. במהלך הטיפול לא הכריחו אותי לעשות שום דבר. הלכתי לזה מתוך בגרות ותקווה, מתוך רצון אישי שלי. לא עברתי שום דבר לא סטדנרטי בטיפול. למדתי להתחבר טוב יותר להורים שלי ולמשפחה שלי.

קיבלתי הרבה תקווה בשבילי ואם לא הטיפול הזה, אני לא יודע איפה הייתי. התחלתי אותו בלי שום תקווה לעתיד שלי. אבל היום אין לי שום מניעה להתחתן עם אישה, על כל מה שזה אומר.

אני במקום מאד טוב עכשיו, וזה עוזר לעוד המון אנשים שאני מכיר ולא נמצאים פה ואין להם את האומץ להגיד את הדברים האלה".

לסיכום הדיון, אמרה ח"כ מיכל וולדיגר: "להבנתי החוזר פסול גם בתוכן שלו וגם בתהליך קבלת ההחלטות. לא נשמעו צדדים בדיון, ולכן צריך לפעול בתיקונו. הדיון היום הוא צעד ראשון לתיקון המצב וביטול החוזר".

קודם

החופש לבחור – הקרן שמממנת טיפולים לשינוי המשיכה המינית

טרנסמניה

הבא

הצטרפו לערוץ הטלגרם - יומן פתוח לשינוי

שתפו ועזרו לנו להשמיע קול:


עדויות נוספות:


מה דעתך על הפוסט?

פרטיך יישארו חסויים, תגובתך תפורסם בכפוף לאישור העורך ובהתאם לכללי האתר.
הכנסת האימייל אינה חובה.

כתיבת תגובה