הלל בארי מסביר על טיפולי המרה. מה הבעיה בטיפולים אלו, על טיפולי המרה שהצליחו, ומהי הדרך הנכונה לטפל במשיכה לאותו המין
מאת: הלל בארי
אני רוצה לדבר על נושא דיי טעון (בשיח הציבורי) ושהוא דיי טעון הסבר. ואני מדבר על המושג הנוראי שאני מאד מתנגד אליו שנקרא טיפולי המרה.
חשוב לי לשפוך מעט אור על ההבדל בין שיטת טיפול סבירה ולגיטימית, לבין טיפולי המרה. ולשפוך קצת אור על הבלבול והשימוש שנעשה בשם הזה. ואפילו קצת לדבר על החוק נגד טיפולי המרה ולמה אני בכל זאת מתנגד לחוק הזה.
אז ככה, טיפול המרה זה ניסיון גס מאד לשנות בן אדם. בוא נמיר אותך, בוא נשנה אותך, בוא נהפוך אותך להיות מישהו אחר שאתה לא.
זה דבר נורא. לא רק בגלל האמצעים בהם ניתן להשתמש בשביל זה, אלא עצם התפיסה היא בעייתית.
טיפולי המרה ושינוי חיצוני
היום, כשאני יודע את כל מה שאני יודע על מיניות ועל משיכה מינית, ברור לי שהדבר הכי טיפשי שאפשר לעשות, בעניינים של מיניות ומשיכה – זה לנסות לפעול באופן חיצוני וישיר. כל העניין של מיניות בנוי על הרפיה. זו פעולה לא רצונית, זו פעולה טבעית. אם אני רוצה להזיז תיד אני פשוט מזיז אותה. אם אני רוצה לצאת לרוץ אני פשוט יוצא לרוץ. זה לא משנה כמה אני עייף אני אמצא כוחות נפש ואעשה זאת.
אבל כשמדובר במניות זה לא עובד כך. זה עניין יותר פנימי שקשור לחיבור פנימי והרפיה. לכן כל פעולה חיצונית רק תלחיץ את המערכת ותעשה בדיוק להפך.
זה עובד ככה גם בשינה. למשל, כשמישהו מנסה לישון ולא מצליח אז לחץ ודאי לא יעזור לו.
לפי הקבלה יש 2 כוחות שמשפיעים על הנפש בכללותה. כח אחד נקרא "רצון" והוא בכוחו להפעיל את כל הנפש והגוף. ויש כח יותר פנימי שהוא כח התענוג. התענוג הוא כח פנימי אמנם, אך הוא יכול להפעיל את כל כוחות הנפש לפעול על מנת להשיג כל דבר שיכול לגרום לי תענוג.
התענוג הפנימי ביותר הוא הרחבה של העצמי שלי לעוד מחוזות. במיניות זה אומר שאני מרגיש שיש לי עכשיו מקום להתרחב אליו. אני מעוניין להתחבר איתו, ולכן אני מרגיש תענוג של עוררות מינית. ופיזיולוגית קורה (אצל גברים) קישוי של איבר המין. וזה לא יכול לקרות על ידי כח הרצון.
אם אני מנסה לעזור למישהו להבין מדוע הוא מתענג מדברים שלא באמת עושים לו טוב. וזה יכול להיות כל דבר החל ממשיכה לאוכל מזיק, ודפוסי פעולה הרסניים כאלו ואחרים, כמו קשרים תלותיים. הרס עצמי על ידי שימוש בסמים ועישון סיגריות. חוסר שינה ועוד.אם אני רוצה לעזור למישהו כזה, ברור שאני צריך להכנס איתו פנימה.
כפייה חיצונית
אי אפשר להשפיע על בחירה פנימית באמצעות כפייה חיצונית.
כל הרעיון של טיפולי המרה מתבסס על חיצוניות. על מניפולציות שונות ומשונות שלא באמת יכולות לעבוד לאורך זמן.
האמת , אני בכלל לא מאמין בשיטה חיצונית לגבי כל תחום. אני חושב שגם בדיאטה זה לא יעבוד. אם אני לא מבין מבפנים, אם אני לא עובר תהליך שבו אני לומד לאהוב את עצמי ואת הגוף שלי, ולומד להכניס אליו דברים שמתאימים לו באמת . אם אני לא יעבור דרך שם סביר שהדיאטה תכשל.
זה נכון כמעט בכל תחום , אך בנושא של משיכה תוך מגדרית זה ממש חזק. כי מיניות פשוט הפוכה מכל דבר שהוא חיצוני זה ממש סתירה. וזו הסיבה האמיתית שאני מתנגד לטיפולי המרה.
זה לא (רק) האמצעים הבעייתיים והכלים המפוקפקים שאיתם עובדים, זה בעיקר ההשקפה המעוותת שעומדת מאחוריה.
לגלות את עצמי
בכלל, בתפיסה שלי האדם הוא יצור שלם ובריא מטבעו. נכון, עברו עליו כמה דברים, אבל עיקר העבודה הוא לגלות את עצמי . לפגוש את עצמי במקום הבריא שבי ושם מתחיל הריפוי שם מתחילה הצמיחה. אם אני בא מהנחת יסוד שאני "חולה" שצריך שינוי , זו עמדה ממש קשה להתחיל ממנה.
זו גם חוסר תפיסה הוליסטית. צריך להבין, שהמשיכה המינית שלי מסתכמת בסך גדול מאד של מורכבויות ומשתנים תוך נפשיים.
המשיכה הקונקרטית שלי היא השתקפות של הסך הכללי. לכן צריך לגעת בסך הכל ולא בשורה התחתונה.
לעשות טיפול המרה זה כמו לריב עם החושך באמצעות חושך זה לא יעיל. אז אני נגד טיפולי המרה ונגד הפיסה שעומדת מאחורי טיפולי ההמרה.
שני צדדים
לטיפולי ההמרה כמו שאני רואה אותם היום יש שני צדדים למטבע אחד.
מצד אחד, הם נולדו כדי לשרת איזה מטרה, דהיינו לתת פתרון , מענה לבעייה שנוצרה. אולי בעבר זה היה שייך לציבור הכללי שסלד מנורמה הומוסקסאולית. ואולי היום זה מרוכז יותר (אם כי בכלל לא רק) בציבור הדתי שמחפש פתרון ל"בעיה" הלכתית שנוצרה לו. ממילא טיפול שבא רק לתת מענה מידי הוא בד"כ יהיה כמו פלסטר במקרה הטוב. בנושאים רגישים יותר הוא גם יכול להביא נזק.
משם נולדה תפיסה שחיפשה מענה ופתרון מידי איך לשנות בן אדם וזה כאמור תפיסה שטחית.
מאידך, נוצר שימוש במושג הזה בקרב תרבות המערב. תרבות שמושפעת מאד מאג'נדות לה"טביות, שמנסות להנחיל בנו תפיסות עולם משלהם.
התקשורת לא פעם משתמשת בכוונה במושג הזה טיפולי המרה, באופן כללי. ביחס לכל עצם השיח על היכלת של אדם לחיות את חייו כפי שהוא מאמין.
ועל הזכות הבסיסית של אדם להיות חופשי במחשבותיו, ולשוחח עם המטפל שלו על כל מה שירצה. שימוש כוללני שכזה, על עצם השיח, יוצר חוסר הפרדה בין טיפול פסיכולוגי לגיטימי לבין טיפולי המרה . כך נוצרת אשליה כאילו כל שיח בנושא קשור רק למושג הזה.
מהו תהליך אמיתי
אתן כמה מילים על דרך נכונה ולגיטימית לטפל בנושא. אם אנחנו מבינים שמשיכה היא תוצאה של מכלול דברים (בקיצור נמרץ אולי ארחיב בפוסט אחר) אז אפשר להבין שעל ידי טיפול פסיכולוגי מעמיק, מתוך חיבור פנימי וניתוח חוויות העבר ועבודה על דימוי עצמי, תפיסה עצמית, והשפעתם של אירועים על עיצוב האני, ודאי שטיפול כזה מוליד השלכות שמשפיעות (חוץ משיפור המצב רוח , איכות החיים יכולות חברתיות , בטחון עצמי ועוד) גם על השטח המיני.
אפשר להתווכח האם מה שאני אומר הוא נכון, אבל אין צורך כי יש יותר ויותר אנשים שמעידים על עצמם שעברו תהליך בנושא.
אגב לא רק במעבר ממשיכה לגברים לנשים גם בתוך עולם המיניות גופא, יש הרבה תפיסה עצמית וסגנונות שבהחלט משתנות עקב טיפול נפשי.
בכל אופן, היתרון בגישה כזו היא קודם כל התפיסה שהעבודה היא פנימית.
מעבר לכך אין פה סכנה של פגיעה , שום דבר רע לא אמור לקרות לבן אדם שמחליט לעבוד על עצמו, שמחליט לשפר את איכות חייו ולפתוח מגירות ישנות ולעשות סדר בחיים שלו.
טיפול שכזה, במקרה הגרוע, יכול מקסימום לעזור לבן אדם להיות יותר שמח בחלקו. להבין את עצמו יותר, ובמקרה הטוב, גם להגיע ליעדים יותר עמוקים.
מה רע בחוק נגד טיפולי המרה
נחזור רגע לטיפולי המרה, הנסיון לבלבל בין המושגים הוא לא סתם בלבול הוא נסיון מכוון. כי דעת ההמון יכולה להזדהות בקלות עם החושך שבטיפולי המרה , אבל ביד אחת גם זורקים לפח את הדרך הבריאה. ועם זה אני ממש לא מסכים.
זו גם הסיבה שאני מתנגד לחוק נגד טיפולי המרה, לא כי אני בעד טיפולי המרה כי ברור שזה רק נסיון להשחיר את כל התמונה כולה.
גם ניצן הורביץ אמר בועדה בפה מלא, שזה צעד ראשון בתהליך ארוך.
הכוונה פה היא לא תמימה בכלל לצערי. אבל אם היא הייתה תמימה אז כמובן שאני נגד טיפולי המרה ואני לא ממליץ על סגנון טיפול שכזה באף תחום שהוא!
אני כן בעד כל דבר שמקדם אותך לעצמך – באמת.
אז אני מקווה שהצלחתי להבהיר את עצמי היטב ותודה לכל מי שקרא.
מאמרים נוספים:
לא תייבשו אותנו
אורי מספר על חברים שלא הקשיבו לקולות המייאשים, ועברו תהליך אמיתי של שינוי המשיכה המינית
ליברליזם וטיפולי המרה להומואים
ד"ר ערן רולניק מותח ביקורת על אזהרת משרד הבריאות מפני טיפולי המרה
גם חילונים רוצים בשינוי המשיכה ההומוסקסואלית – פרופ' אבשלום אליצור
ראיון, מאמרים והרצאה של פרופסור, המצדד בזכותו של כל אדם לבחור בשינוי נטייתו המינית
מה דעתך על הפוסט?
פרטיך יישארו חסויים, תגובתך תפורסם בכפוף לאישור העורך ובהתאם לכללי האתר.הכנסת האימייל אינה חובה.